The Lunchroom – Fremtidens bæredygtig kantine

 

The Standards ejere med Merete Holst i spidsen, er med The Luncroom netop kommet med deres bud på fremtidens bæredygtige kantine. Dette kan du kan læse mere om på denne side, men ikke mindst kan du læse meget mere om konceptet og deres overvejelser om at søsætte en ny virksomhed midt i en pandemitid her. 

”Kantinedronningen” og ”Meyers guldfugl”. Det var nogle af de tilnavne, som Merete Holst, den ene af The Standards ejere, fik i pressen da hun for 3 år siden forlod Meyers Kantiner som adm. direktør og partner med Claus Meyer for at forfølge nye drømme. Tilnavnene fik hun, da hun over et årti havde firdoblet Meyers kantineforretning, som talte 80 kantiner, inden hun valgte at forlade sit værk, og sætte kurs mod nye mål i restaurationsbranchen.

Nu er hun tilbage med sit personlige bud på fremtidens kantine: The Lunchroom. Her vil hun reducere virksomhedens kantinebudget med 50% - denne gang på CO2-aftrykket – og bidrage positivt til omverdenen, mens medarbejderne nyder frokostpausen, lige så meget som de altid har gjort, og gerne mere.

”Smagen og madglæden er og vil altid være kompasset i The Lunchroom og mine andre virksomheder, for mad er kun bæredygtigt, hvis det bliver spist. Bragende velsmag er afgørende, hvis en kantineleverandør som The Lunchroom skal lykkes med at dreje de hundredetusindevis af måltider, der hver dag indtages i virksomhederne, i den rigtige retning. Måltiderne til mange er der, hvor vi beviseligt kan gøre en forskel. Derfor er mit bud på fremtidens kantineforretning en frokost, der bygger bro mellem velsmag og verdensmål. Det betyder mere grønt, mindre kød, gennemtænkte råvarevalg og inspirerende smagsoplevelser, så folk rent faktisk har appetit på at spise socialt, økonomisk og klimamæssigt ansvarligt dag ud og dag ind,” forklarer Merete Holst.

Lad os være fælles om at gøre forskel
Både lokalt og globalt trækker pandemien tunge spor, og mange brancher oplever store udfordringer. Det gælder også kantinebranchen, som lige nu lider under, at mange medarbejdere arbejder hjemmefra, og en del virksomheder har omlagt eller lukket deres kantine midlertidigt. På den måde kunne tidspunktet for et nyt kantinekoncept måske være mere oplagt.

Men på den anden side viser den seneste udvikling, at restauranter og detailhandel har oplevet markante stigninger i danskernes kødforbrug, siden Covid 19 ramte i marts. Og det på trods af, at vi alle sammen godt ved, at klimaet ikke kan vente på vaccinen eller noget andet for den sags skyld. Så ja, tidspunktet kunne på den ene side være mere oplagt. På den anden side har der aldrig været et større behov for forandringer en nu.

”Vi ved, at maden til mange er et af de steder, hvor vi kan gøre en kæmpe forskel, og

derfor vender jeg efter tre år væk fra kantinebranchen nu tilbage med The Lunchroom, som er mit ydmyge bidrag til at gøre verden lidt bedre end i går. Og det indenfor det område, hvor jeg har allerstørst erfaring: kantinebranchen, som hver dag har ansvar for hundredtusindvis af måltider. Det ansvar forpligter” siger Merete

Verden hænger uløseligt sammen, og kun i fællesskab kan vi forandre den. Derfor arbejder The Lunchroom aktivt med de otte af FN’s Verdensmål, der ligger tættest på vores professionelle arbejde med mad.  Respekten for mennesker, miljø og råvarer spiller derfor en lige så stor rolle som smagen, og The Lunchroom gør blandt andet op med den store buffet, madspildet og har ingen kødløse dage, men flere dage med mindre kød.

Et fælles anliggende
Selv om vi ikke kan samles, som vi vil, så indbyder tiden lige nu i den grad til fællesskab. Vi står midt i en global brydningstid, hvor vaner, mønstre og strukturer opløses, mens nye kommer til.

Derfor vælger vi at se den her sårbare periode som en tid for nye idéer. En tid, hvor jorden skal gødes på ny for at blive frugtbar, og ikke mindst en tid, hvor vi for alvor kan lære værdien af at løfte i flok. Covid-19 har måske stjålet rampelyset fra tidens mest presserende problem – klimaforandringerne. Men pandemien er også en vigtig påmindelse om, at vi kan blive ramt af en global krise, som lynhurtigt kan blive et fælles anliggende.

Præcis som pandemien er klimaforandringerne et problem, vi må løse i fællesskab. Ingen kan løse det alene.Temperaturen stiger, indlandsisen smelter, verdenshavene dør, og uligheden stiger. Og mens det er de rige landes udvikling og vækst, som har ført til store CO2-udledninger, så rammer konsekvenserne de mest sårbare nationer først og hårdest. Vi skal gøre noget, og vi skal gøre det nu. Klimaforandringerne venter ikke på nogen.

Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget, og vi tror på, at The Lunchroom repræsenterer fremtidens måde at spise på. Vi har derfor også glædet os meget til at dele konceptet med jer alle.

Konceptet bag The Lunchroom

  • Reducerer kantinebudgettet med op til 50% CO2
  • Præsterer et økologisk spisemærke i sølv, som er min. 60% økologi efter 4-5 måneders drift
  • SMAGEN er vores kompas i alt hvad vi laver, hvilket blandt andet betyder
    • Dygtige kokke fra restauranterne bidrager til den løbende menuudvikling.
    • Henter inspiration til smage og tilberedninger fra hele verdens køkkener, og særligt fra det mellemøstlige – og det asiatiske køkken.
    • Arbejder med nye formler i tilberedningerne, så der er smæk på smagene
    • Arbejder med masser af lokale grøntsager, korn og kerner for variation i måltiderne, og tilsætter kød og fisk i klimavenlige mængder.
    • Træner kokkene i The Lunchrooms særlige SMAGS-tankegang
  • FN´s verdensmål er The Lunchrooms hverdagsgøremål på de parametre, hvor en kantinevirksomhed kan gøre den største forskel
  • The Lunchroom udarbejder hvert år sammen med årsregnskabet en bæredygtighedsrapport, hvor mål og realiteter sættes overfor hinanden
  • The Lunchroom har erfaringen som den store kantineaktør med visioner, fleksibilitet og innovation som den lille

Læs mere på www.thelunchroom.dk

Fakta om The Lunchroom

  • The Lunchroom ejes og drives af LOCA Business, som også ejer The Standard med restauranterne Studio, Almanak og Mission samt restaurant Radio.
  • Merete Holst er CEO og indehaver af LOCA Business sammen med Dorte Juhl Østergaard, som er COO og medindehaver.
  • Kantineerfaringen i The Lunchroom kommer fra Merete Holsts 10 år som administrerende direktør og partner med Claus Meyer i Meyers Kantiner samt 6 år som salgs- og produktudviklingschef i Fazer. Meyers og Løgismose blev i 2015 solgt til en kapitalfond, og hun valgte at stoppe i 2017 for at indfri nye drømme.
  • Merete Holst var ved salget af Meyers Kantiner ansvarlig for 80 kantiner og 9 F&B-forretninger, og var bl.a. med til at skabe et skelsættende catering-koncept til Det Kongelige Teater.
  • Hun stod ligeledes i spidsen for kantiner hos nogle af landets førende virksomheder og værdibårne organisationer som Novo Nordisk McKinsey, Rosendahl, Folketinget, Københavns Rådhus og Landbrug & Fødevarer.
  • Fire gange har Merete været med til at vinde Kantineprisen – og gennem Meyers vandt og drev hun succesfulde F&B-kontrakter med fx Diamanten, Enigma og Novo Nordisks kursuscenter Favrholm i Hillerød.
  • The Lunchroom starter driften af kantiner i takt med normalisering efter COVID19 i 2021.
De nuværende restriktioner, og dermed nedlukningen af restauranter for spisende gæster, er indtil videre gældende frem til den 28.februar 2021.

Ønsker du take away i denne periode kan vi anbefale, at prøve vores søsterrestaurant Restaurant RADIO's fantastiske take away menu. Se menuen her.