Afsnit 9: Fortællinger fra en restauratør


ET MANIFEST FOR EN BÆREDYGTIG FREMTID

Da vi i 2017 stiftede vores virksomhed, LOCA, var det med sommerfugle i maven og store drømme og visioner i hovedet. Meget er sket siden, men noget af det vigtigste for os er, at vi nu endelig har fået nedfældet det tankesæt, som ligger bag vores motivation for overhovedet at stævne ud på denne lange rejse sammen. Vores mange tanker har vi samlet i det, vi kalder ’LOCA Manifesto’. Onsdag d. 17. november er dagen,  vi åbner dørene til en helt nyrenoveret, restaurant Almanak i Operaen, og vi fejrer åbningen med samtidig at løfte sløret for vores Manifesto. Manifestoet er vores bud på fremtidens bæredygtige gastronomi. Det er vores bud på, hvordan vi, på tværs af verdensmål og landegrænser, gennem velsmag og madglæde, kan skabe positive forandringer i den gastronomiske verden, som vi lever og ånder for. Verden over har fødevareindustrien længe bidraget til en lang række menneskeskabte problemer, og tiden er nu kommet til, at gastronomien for alvor bliver en del af løsningen på verdens store problematikker omkring klima, miljø, ulighed, fattigdom og sult. Du kan læse mere om, hvordan vores forskellige forretninger arbejder og vores rejse mod bæredygtig gastronomi på www.locagruppen.dk, og du kan se manifestoet 5 søjler her.
Det hele starter med mennesker ​​​​For os er bæredygtighed ikke kun et spørgsmål om at vælge de rigtige råvarer, følge sæsonerne og minimere madspild. For os er menneskelig bæredygtighed en lige så væsentlig del af den fortælling, vi står for.  Derfor er vores LOCA Manifesto også centreret om vilkårene for de mennesker, der hver dag skaber de gode gastronomiske oplevelser på vores restauranter og i vores kantiner. Det er dem, der hver dag skaber stemningen, smagen og glæden. Det er dem, der er hjertet i det, vi gør. Derfor er de rigtige mennesker også fuldkommen afgørende for vores forretning. Og vi skal passe godt på dem. For branchen er det mere tydeligt nu end nogensinde før. Restaurationsbranchen er på globalt plan ramt af en historisk stor mangel på hænder både på gulvet og i køkkenet. Rekrutteringsproblemerne udgør et enormt problem for hele branchen, men ulig så meget andet i disse tider, er det ikke et problem, vi kan give corona skylden for. Når det kommer til personalemangel, har branchen selv været med til at rede den seng, vi ligger i. Hvis vi, som samlet branche, skal tiltrække og fastholde de rigtige mennesker, kræver det, at vi sammen luger ud i de forældede traditioner og kulturer, der skræmmer folk væk fra vores industri.  Med vores Manifesto vil vi gå forrest og gøre vores til opgøret mod dårlig arbejdskultur, manglende diversitet og ulighed – hele vejen fra jord til veldækket bord.  Det ovenstående er ikke bare noget, vi siger. Vi mener det – og vi handler efter det. Vi har igangsat længerevarende videreuddannelsesforløb for flere af vores medarbejdere. Vi har igangsat trivselsundersøgelser for hele vores personale, og i forbindelse med WHO’s ’Mental Health Day’ i oktober har vi haft workshop om psykisk sundhed på tværs af vores forretninger.   Dertil er vi nu i gang med at samle vores kollegaer i branchen for i fælleskab at skabe bedre løn, uddannelse og arbejdsvilkår for medarbejderne. Alle mangler arbejdskraft, og derfor skal vi sammen gøre restaurationsbranchen til et sted, man gerne vil komme til, være i – og blive i.
Billeder fra "Mental Health Day" & DHL Staffet for LOCA Gruppen
Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget – og sammen kan vi nå langtFørst når den menneskelige bæredygtighed er på plads, kan vi med god samvittighed fremhæve bæredygtighed på råvaresiden af måltidet.  Vi vælger mindre kød, mere grønt og ansvarlige leverandører, der lever op til FN’s Verdensmål og de værdier, vi sigter efter. Vi vil skabe meningsfulde, velsmagende måltider gennem kompromisløs kvalitet og bevidste til- og fravalg. Vi vælger madspild fra, og vi vægter lokale råvarer, økologi, dyrevelfærd og bæredygtige fisk og skaldyr. For at styrke dette fokus har vi for nylig haft 12 ledere fra vores restauranter og kantiner på en 3-dagestur til Limfjorden for at lære alt om bæredygtige fisk, skaldyr og fangstmetoder – og ikke mindst hvor positivt skaldyr kan bidrage til en restaurants samlede CO2-regnskab.  Det regnskab tager vi seriøst. Og derfor er det også med stor glæde og stolthed at kunne fortælle at vi for nylig har fået Michael Steijn med ombord i LOCA Gruppen, hvor han, som ’Head of Sustainable Procurement’, har til opgave at måle på alt, vi foretager os, for derigennem at hæve vores niveau og viden omkring bæredygtigt indkøb og drift. Michael Steijn medbringer en stor og værdifuld erfaring inden for bæredygtigt indkøb, og vi kender ham heldigvis allerede godt. Merete rekrutterede nemlig Michael som indkøbschef i Meyers Contract Catering, hvor de arbejdede side om side i knap 10 år, og sammen satte en betydelig og afgørende agenda for økologi og bæredygtighed i kantinebranchen. Michael fortsatte sidenhen karrieren som indkøbschef i Tivoli, og nu er han kommet til os, det er vi meget glade for. Vi har indgået samarbejde med producenter og leverandører for bæredygtighed igennem hele værdikæden – og vi udarbejder systemer og processer, så det helt lavpraktisk kan lade sig gøre at måle og dermed forbedre graden af bæredygtighed. Sammen med andre branchefolk sidder vi i en arbejdsgruppe i det statsstøttede projekt ’Bæredygtig Bundlinje 2.0’, hvor vi blandt andet arbejder på at finde en fælles metode til at måle CO2-udledning i vores branche.  Vi har også haft besøg af fødevareminister Rasmus Prehn for at præsentere ham for vores vision med manifestet og vores idé om et fremtidigt ’bæredygtighedsmærke’ på linje med Ø-mærket. En idé, som flere andre ministre siden har vist interesse for at arbejde videre med. Det hører I nærmere om senere.
Ledertur til Limfjorden & besøg hos økologiske vinproducenter i Toscana
Den, som har evnen, har pligten – derfor skal vi længere ud Den udvikling og vækst, vi i de rige lande nyder godt af i dag, har haft en høj pris. Den har ført til store CO2-udledninger, der har fået klodens temperatur til at stige med større hastighed end nogensinde før. Indlandsisen smelter, verdenshavene dør, og jorden bliver gold, ufrugtbar og ubeboelig. Paradoksalt nok rammer konsekvenserne verdens fattigste og mest sårbare nationer først og hårdest.  Det er vi nødt til at rette op på, og vi vil derfor søge og støtte internationale partnerskaber og samarbejdspartnere, som kan bidrage til økonomisk vækst, mindre ulighed og mere ligestilling mellem kønnene i verdens fattigste lande. Blandt andet har vi i år indgået et samarbejde med PlanBørnefonden, hvor vi, for hvert årsværk vi har ansat i LOCA Gruppen, sponsorerer et udsat pigebarn til en bedre opvækst.  Vi glæder os meget til at vise jer resultatet af det, vi har arbejdet på så længe. Vi håber, at I vil tage godt imod vores første bidrag til en grøn og positiv omstilling i branchen. Vi ved godt, at vi langt fra er i mål, men i det mindste er vi nu stævnet ud på rejsen.  Har du idéer eller initiativer, der kan bidrage til en bedre bæredygtig gastronomi, hører vi meget gerne fra dig.  Kærlig hilsen  Dorte, Merete og resten af LOCA Gruppen
Merete og Michael Steijn, Head of Sustainable Procurement, LOCA Gruppen

FLERE NYHEDER FRA LOCA Restauranter

Skyd nytåret ind med LOCA Restauranter

Skyd nytåret ind med LOCA Restauranter Nytåret står snart for døren, og vi er overvældet over

Black Weekend: 25% oveni

BLACK WEEKEND: 25% oveni alle gavekort Nu har du alle tiders mulighed for at sikre julegaven

Følg Med hos LOCA Restauranter

STUDIO TOP 1000

LA LISTE


Senest strøg STUDIO sig in på "La Liste", som er en rangliste over verdens 1000 bedste restauranter. La Liste laver ratingen ud fra et sammendrag af ratings i gastronomiske guides, anmeldelser af professionelle i dagblade og magasiner samt online-reviews. De fik en samlet score på 91,5%.